Projecte del soroll

El projecte del soroll neix arrel del canvi de perspectiva que està fent l’escola envers els aprenentatges i els projectes. L’equip de monitores va detectar que cada vegada hi havia més soroll al menjador durant els àpats, donat a l’increment de nens i nenes que es queden a dinar i a que hem hagut d’encabir a la classe de P5 dins el menjador gran. Des de l’equip de monitores vam valorar la possibilitat de treballar el tema del soroll com un projecte d’escola més, també a petició d’alguns alumnes que estaven especialment sensibilitzats envers aquest problema. L’any passat, els ecodelegats van treballar aquest tema dins el projecte de l’agenda 21 i van començar la sensibilització a través de diferents iniciatives per a reduir el soroll a l’escola, considerat com element clau per el benestar dels alumnes, professors i totes les persones que treballen al centre.

La falta d’unes condicions acústiques favorables a les escoles, porta conseqüències presents i futures negatives per als alumnes i per la societat en el seu conjunt. Innombrables estudis així ho avalen. L’alumnat és el nostre bé més preuat, present i futur, un col·lectiu sensible i en desenvolupament, des de petits, P3, fins als més grans de 6è.

L’OMS ja adverteix que els nens i nenes són un dels col·lectius més vulnerables davant els efectes nocius del soroll. L’estudi en un ambient tranquil i relaxat és fonamental en el procés d’aprenentatge dels alumnes, sent necessari no superar els 65 DB.

Algunes conseqüències del soroll en l’alumnat poden ser auditives, no auditives, socials fins i tot psicològiques.

  • Els infants, per trobar-se en l’edat de creixement i desenvolupament, són els més susceptibles als efectes nocius que produeix el soroll a l’organisme. El soroll pot afectar negativament la lectura, l’atenció, la resolució de problemes i la memòria, és a dir, al rendiment escolar.
  • Produeix incapacitat d’entendre una conversa en condicions normals i està considerat com un desavantatge social sever.
  • Pot comportar fracàs escolar: aprenen a llegir més tard, presenten major agressivitat, fatiga, agitació, baralles i discussions freqüents, major tendència a l’aïllament, així com certa dificultat de la relació amb els altres.
  • Per als alumnes amb NEE el soroll és una desavantatge major, encara ja que dificulta les condicions d’adaptació i aprenentatge.

Una dada! L’elevat soroll extern, el soroll generat pels nens i la falta de confort acústic, són la causa que el professorat es vegi obligat a alçar la veu en 10-15 dB. Un nivell de soroll normal a l’aula és de 55 dB, i sent la intensitat fisiològica de la veu conversacional igual o inferior a 60 dB, parlar a un nivell de 70 dB o més suposa un esforç nociu per a les entenimentades vocals, incrementa la fatiga mental i la irascibilitat, a més de disminuir el nivell d’atenció i concentració. La veu de l’educador exerceix un paper notori en el fracàs o l’èxit del curs. El to de veu, el tempo… La qualitat pedagògica està íntimament relacionada amb l’expressió oral.

Per tot això, considerem bàsic promoure una cultura acústica per els nens i nenes del centre i, per tant, també en el menjador escolar. Un espai a on els alumnes es reuneixen per a fer l’àpat i compartir una estona més lúdica, un moment on, de cop i volta, el soroll comença a pujar fins a límits sovint molestos, que impedeix la comunicació amb les monitores i impossibilita promoure bons hàbits d’alimentació i costums, ens ha donat l’oportunitat per poder treballar el concepte de silenci i tots els aspectes positius que té per tothom.

Com ho fem?

Coneixent els efectes negatius que comporta l’excés de soroll, sabent com gestionar-lo amb tècniques senzilles que no impliquen massa inversió, i valorant el benefici que ens aporta a totes les persones, hem de fer passos per a solucionar els problemes generats per l’excés de soroll.

Treballem el silenci mitjançant l’aplicació d’una sèrie d’estratègies que tenen com a objectiu la reducció del soroll, d’aquesta manera reduïm l’estrés, fomentem el respecte mutu i treballem hàbits i costums saludables a l’hora de dinar.

Intervencions prèvies:

  • Plaques que absorbeixen el soroll a la paret del menjador gran
  • Suro a les parets
  • Semàfor mesurador dels decibels
  • Pilotes de tenis a les potes de les cadires per reduir el soroll al moure-les
  • Triangle per a demanar silenci

El pilot vermell del semàfor penjat a la paret s’encén quan s’arriba als decibels marcats i avisa a la canalla i les monitores que el nivell de soroll és massa alt. El treball en equip de les monitores és un factor clau a l’hora d’aplicar totes aquestes estratègies i normes, mitjançant diferents dinàmiques de grup i jocs els nens reben recompenses si aconsegueixen la meta prèviament pactada, d’aquesta manera estan molt més motivats.

També hi ha una comunicació molt més fluida, la participació de l’alumnat en aquest projecte té una especial importància perquè són ells i elles els implicats directes en l’aplicació correcte d’aquest projecte, les seves opinions i idees tenen molta importància, el projecte es va adaptant a tothom per aconseguir un màxim benefici.

L’objectiu principal és que la canalla s’adoni que, amb silenci, hi ha moltes més coses al seu voltant, i a l’hora de menjar no s’ha d’aprofitar per a cridar, ja que durant les classes ja interactuen i parlen en un to de veu confortable.

Aquí us deixem una mostra del treball de sensibilització que hem fet amb el grup de 3r.